lördag 21 september 2013

Stor invigning

Hej,
Lördag igen och veckan har gått bra. Lite halv körig men inte mer än vanligt.
Byggteamen byttes av i onsdags och mer kommer nästa vecka.
Idag har familjen varit produktiv. Tornadon som hade dragit fram i sovrummet hade lyckats rätt så bra, så vi gjorde en stor satsning och fick det uppstädat.
Efter lunch så drog vi ut på ägorna och tog han om potatisen sådde i våras. Vi skulle nog ha vattnat lite mer där för det var ingen kardunder skörd. Små och ibland obefintliga. Men Laz hade skoj med o fånga daggmask. De springer ju inte så fort han hant ifatt dom ganska lätt. Ankorna tyckte det var toppen med franskt eftermiddags snack.
Courtney o baby B skördade Plommontomater och bönor. Tomaterna har dock fått fnatt och vuxit sig stora som knytnävar. Ska se vad man kan göra med dom då.
Alla här i Rumänien gör ju sitt egna vin och det bränns hemma som det om vattnet var dyrt. Så för att suga ur så mycket som möjligt av kulturen vi lever i så ska jag i år försöka mig på vinproduktion. Inte en hel vin källare men kanske en flaska eller två. Det ska nog inte vara så svårt o få skiten o jäsa, problemet blir nog o hitta någon som vill dricka det. Ja dricker ju inte själv så jag får väl lura på någon annan.
Har i en lång tid varit sugen på att göra en kall-rök generator för hemma bruk, så nu när chilin är mogen så slog jag slag i saken och svetsade ihop lite rör o en akvarium pump. Eftersom det var fredag igår så gick jag en repa och shoppade andra chilifrukter av olika former och färger. Så till kvällsmat blev det lite olika smakprover. En del starkare än andra. Sen rensade jag dom och lade dom i röken.
Jag använde gummihandskar men det det hjälpte inte helt, fick både näsa och bakre nedre pelvis erfordra. Men min rök generator hade problem. Röret in från luftpumpen var för stort och pumpen för liten så det blev inget bra drag. Så dag gjorde jag ett munstycke med ett mindre hål och så trimmade jag pumpen lite vilket gjorde att det blev lite bättre resultat men helt hundra är det inte. Får nog korta av röret invändigt lite så det får med sig röken in och så gör det mindre.
Jag slänger upp lite bilder så får ni lite visuell insyn.
Hej.
Potatis och mask jakt säsongen är i full flärd.

Välkommen till Franska vin distriktet i Rumäninen

Kör så det inte ryker.

Så här stora är ankorna nu ni som såg dom som kycklingar.
                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar