måndag 16 september 2013

Castrol 10-30w spa och pealing.

Hur står det till med er? Här kramar livet musten ur en som vanligt. Det är måndag med  byggteam, man springer som man hembrännings apparaten var på väg o blåsa i luften. Tydligen så rasade motorn på blå bussen i går på väg hem från kyrkan eller om det var på väg dit. Den nöp tror jag för den gick inte runt alls. Hant bara prova o vrida om nyckeln på eftermiddagen för jag har spenderat största delen av dagen med att försöka få ner dikes grävaren för den rasade tydligen i fredags.
Leif som gräver sa att det var som om den tappat en cylinder för det kom ut lite goj vid avgasröret. 
Tydligen hade en mekaniker blivit tillkallad så jag fick sticka upp i morse och starta den åt han så han fick så vad det kunde vara. Den var lite svårstartad men så hoppade den igång men nu läckte det rätt mycket olja ur avgas systemet och både jag och Iunita fick ett prickigt ansikte. Så det var bara tack o adjö.
Men så skulle man ju försöka få på den på trailern så man kunde köra iväg den och med hydrostat drivning så rubbade den sig inte alls. Slutade med att jag fick fylla på gammal spill olja och starta den och köra upp den.
Nu var det även mera olja o cylindern eller avgasröret för det var som o fylla en snorkel och försöka blåsa ut det. Stod ju som en slamgödsel spridare ur skorstenen. Upp kom den men det mindre roliga var att vinden vände så man kan se klart o tydligt var jag satt och körde. Så det var till och tvätta sig lite extra ikväll kan man säga.
Väl nere vid garaget så kunde jag lyfta ner den med trucken och med hjälp av en palltruck i framkant och långgafflar på trucken så kom den in i garaget också.
Så i morgon blir det till att mecka diesel motor.
Var till Svenska Ambassaden i fredags, inknölat i en kontors byggnad med ett svenskt utseende. Men själva ambassaden var inte större en vilken reklamfirma som helst. Fick vad jag kom för så jag har inget o klaga på.
Gjorde oss även bekanta med buss och tunnelbanne systemet i Budapest. Får man bara kläm på alla konstiga namn så  var det inga ben alls. Men det känns lite som telepati. För man kliven in på ett ställe sen så fräser det till och man kliver av på ett helt annat ställe, men hade man färdats på samma sätt ovan mark så hade man knappt kommit till första rödljuset. -Kalas.
Mors,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar