lördag 24 maj 2014

Sommarn kom tillbaka

Jo vars, sommarn gick och sommaren kom tillbaka. Varmt o svettig som vanligt här nere i Marghita.
Idag har vi skolat om våra tomater och chilifrukter. Vi hade en del kål o grejer sådda i trädgården men inte mycket hade kommit upp så vi gjorde plats för det nya istället.
 Mitt i allt så skulle visst grannens kalkon slaktas. Ett jobb som grannfrun annars sköter när det kommer till höns. Men eftersom jag råkade kläcka ur mig en dag att jag och min slaktar kollega hade gått igenom ett dussin kalkoner och en sådär 200kyklingar med camping yxa så blev det inte bättre än att de kallade över mig när den här kalkonen skulle ta nästa steg i kost cirkeln.
Mannen i grannhuset ville inte göra det, hans själ var ännu ren sa han. Men det var nog det enda som var rent också för det var han som fick hålla i kalkon när jag svingade yxan.
Som min kollega vet så får man vara snabb när huvudet väl är nermonterat för en hönsfågels nerv ryckningar är inte att leka med. jag var lite dålig med informationen också och lite för snabb i handlingarna så grannen höll bara i benen vilket medförde i en ganska nerblodad sko och paprika plantor.
Men snabbt och humant var det, bättre utan en präst inblandad kunde det inte bli.
Inte vet jag om det inte tycker om kalkon eller vad för vi fick halva kalkonen. Så nu har vi mat för minst 3 måltider. När jag stod och lade över kalkon halvan i ett trång för att lägga den i kylen så kom Laszlo med levern i handen och slängde ner den på vårt vaxduks försedda köksbordet. Yeaäck! Sa han. För grannen hade gett honom den rakt i handen. Ja tänkte väl det samma och kom inte på något annat än kattmat när jag snabbt försökte tänka på vad man kan göra med den.
Nu har byggtemen försvunnit för sommaren så nu får vi ta efter skalven skälva.
Det är cirkus i stan också, vi kommer nog att gå i morgon eftermiddag.
 Laz o courtney var och kollade utanför tältet i fredags och senare sen så kom elefanterna marscherande uppför huvudgatan.
För några år sedan så tvättade de elefanterna i vår biltvätt men det vet jag inget om i år.
Tack o god natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar