onsdag 3 april 2013

Olé Gringos

Och så faller regnet igen efter en och en halv dags uppehåll.
Vi hade besök av en gammal volontär/matlagnings konkurrent, hon bor nu med många från Sydamerika runt sig så hon tipsade om ett recept som hon tyckte om. Hemma hon henne så köpte man en slags pasta som man gjorde sås på men jag sökte på nätet och fann en svensk version av det och då gjorde man det från råvaror.
Rätten heter Mole Poblano. Det är simpelt stekt kyckling med ris med en speciell sås till. En väldigt mustig sådan.
Nu kallade receptet på Anis och jag har ingen anis om var man kan få tag i det här nere. Men då en god vän var på väg ner i ett byggteam så bad jag om en liten påse pulver.
Så till kvällsmat hade vi kryddleverantören som gäst.
Såsen består av:
Lök
Vit lök
Chili frukter
Russin
Mandel
Jordnötter
Kanel
Anis
Kryddnejlikor
Koriander
Soja
Mörk choklad
Sesam frö
Pumpa frö
Krossade tomater
Hönsbuljong
Allt kokades o frästes sen mixades till en sås.

Det var en spännande rätt, visste inte riktigt vad det skulle smaka. Men det var en rolig upplevelse, Först kände man lukten och smaken av choklad, sen kom lite kryddig i olika smaker och så avslutade det med ett litet nyp av chilin.
Kan rekomendera den till dig som vill prova något nytt men enkelt att göra. Men tänk på att det blir nog mycket sås över då man inte behöver så mycket för att fylla.
Receptet jag hade var för fyra, men jag skulle nog kunnat ut bespisat tio.
Mors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar