onsdag 20 mars 2013

Storken har landat.

Såg den ute på ett fält igår, Så nu närmar sig sommaren. Det har även varit åskstormar varav en igår. Blåste gjorde det också, så jag höll på o få en avspärrning i huvudet när jag stod i hålet o grävde.
På vägen hem från jobbet igår så köpte jag mig en corn som vi kallar dom här en croissant med chokladfyllning  De är väldigt vanliga här och de kommer med olika fyllningar och prisklasser.
Jag skulle egentligen bara köpa lök men när jag stod där framför den allt för låga katedern eller vad affären på hörnet har som kassa, (till råga på allt så står de på någon slags bastutralls så de får ju själva kuta rygg som en förstoppad katt.)
så smög sig marknadsföringen på mig som en ninja, Pang Boom bara så var jag offer för den råa hänsynslösa   reklamen. Skrivet på kartongens utvikta läpp stod det "1Lei" i halv-torr tusch.
Det var ju som o lägga den i handen på mig.

Sagt o gjort jag klev ut ur butiken med lök och en croissant.
-Nu ska ni veta detta att om man köper något billigt i Rumänien så får man också vad man betalar för.
En croissant för  1 Lei smakar också 1 Lei.
Låt mig säga som så att jag tänker nog inte köpa den sortens croissant något mera.

När jag väl hade tryckt i mig den där flagiga rullen med en brun i-pumpad sörja med mindre choklad procent än hallongrottor så läste jag innehållsförteckningen för o se vad jag inte gick miste om.

-Det var med fyllningen inräknat omkring 50st ingredienser. Inte illa för en croissant på 60g.
Det som fick mig att bli nyfiken var hur mycket som inte var riktigt direkt från fältet in i bullen.
Tror nog att det bara var vetemjölet som skulle gå att köpa i en vanlig livsmedelsbutik, resten fick man nog åka till Tjernobyl för att hitta.
vad är till exempel: Natural flavor identical to butter?
eller: anti-cracking agent?
hittade inte heller xylanase and alpha-amylase sist jag var på marknaden.
Tydligen så var alla amylase i isoform i människan länkade till kromosom 1p21 för den som inte visste.

Innehållsförtäckningen börjar i alla fall med vetemjöl sen går det vidare med margarin för bakvärk som då består av: Raffinerad vegetabilisk olja och/ eller hydrogenererad,och vatten.
VAD I HELA FRIDEN ÄR DET FÖR FEL PÅ VANLIGT SMÖR?
Sen går det vidare till Emulsioner: mono och diacylglyceroler av fettsyror, mmmmm yummy!
Croissanten innehåller också 10-15% av antioxidant alpha-tocopherol premix butter flavored powder. -kan inte vänta på att sätta tänderna i det snart igen.
Det pulvret består av: socker, salt, vetegluten, grönsaker, derivat av stärkelse, mjölk protein, stabilisator, anti sprick bildare (anti-cracking agent) antioxidanter, emulsion xylanseoch alpha-amylase, antioxidanter igen, naturell färg och slutligen arom.
Man undrar ju lite vad antioxidanter är och arom?
Sen rullar innehållsförteckningen på med alla möjliga antioxidanter, syror och glyceroler.
Hade det stått "trädgårdstomte" i slutet av texten så skulle man inte ha reagerat.

Så nästa gång jag går ut i strid mot konsumtions samhället så tänker jag nog konsumera med eftertanke. För er som vill veta mera så var det www.teoden.ro som hade bakat mitt kulinariska lårbensbrått.
Mors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar