tisdag 20 augusti 2013

Lumber Jack

Idag gott folk så har jag upplevt något som troligtvis inte går igen om inte våra kära grannar behöver hjälp.
Jag var till skogs och högg ved. Grannen var snäll och stod för traktor med vagn, hjälparbetare och motorsågar.
Ut till skogs bar det i morse, studsade runt på flaket tills vi kom till skogen, där fick vi leta reda på personen som förvaltar skogen, Han var med en hög andra lastbil eller häst o vagn eller traktor utrustade skogs huggare som inte ville frysa i vinter.
Sagt o gjort, fann han men det var ett annat traktor med vagn plus arbetare som drog med oss till ett annat hörn av skogen. Där hjälpte vi de andra gruppen att kapa upp några träd som redan var nere i väntan på att skogs förvaltaren skulle komma.
Han kom och det gapades åt alla håll. På ungerska ska jag tillägga så jag har inte en susning om vad som har sagts idag.
Tydligen så pekade skogis på vilka träd som skulle ner och de togs ner sedan såg han till att den bra biten av trädet som kunde göras plank av sparades resten var upp till oss att göra ved av.
Efter mycket vänta och gapande så kunde vi till slut dra igång.
Jag hade ju Tormek slipat min yxa så den funkade mera som täljkniv. Så att kvista var inga problem, när det sedan kom till o klyva så var den lite för lätt och kort.
Det var en stock som låg på marken bred vid vägen som vi skulle ta så jag gick lös med yxan helt oviss om att jag höll på och möblera om hos familjen Bålgeting. Det blev till o släppa allt o springa så fort benen bar. trappade ner lite och vände mig om; bilden jag har i huvudet än är två till tre bålisar som kommer efter mig som jaktplan, så det var bara till och öka steglängden igen. Under mina första steg från stocken så hant en ikapp så min vänstra underarm värker fortfarande.
Men en av de våra fick ett stick i axeln och senare på eftermiddagen då vi var tvugna att flytta stocken, ett stick i armbågen och en på hakan.
För tydligen så hade dom en annan utgång än den vi täppte till.
Till lunch fick jag dela den mycket typiska rumänska arbetar lunchen: vitt bröd, paprika, tomat, ägg, slanina (rökt, rimmad gris svål) vilket sköljs ner med mineral vatten eller bers. Man får var sin kniv sen gör du vad du vill för att arrangera din egna lunch.
Jag var mätt nästan hela dagen sen. Svålen satt som ett smäck.
I alla fall. Nu är hela lasset med 5.5 kubikmeter ved på vår gräsmatta. Får väl ligga o torka någon vecka innan jag börjar klyva upp det i mindre bitar.
Kommer nog sova rätt gött i natt känns det som.
För övrigt så plockade jag lite förvildade körsbärs tomater i morse i väntan på att vi skulle åka iväg.


Filmen blev på ena hållet så ni får luta huvudet,. Har ingen örk o pular tillbaka den till normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar