söndag 18 augusti 2013

Gott o Blandat sedan sist

Så det var ett tag sedan jag var här.
Har varit o svirat runt i svedal och jag kan säga att uppdatera någon blogg när man reser med statens järnvägar blir det inget av om man inte har alldeles för mycket pengar.
Om man kommer med bil till Debrecen och sedan tar ungerska motsvarigheten till SJ; MAV till Budapest för knappt 125sek, Aircondition, fritt internet snabbt och bekvämt. Så känns Sverige lite..... ruttet på sina håll.
Billigaste jag hittade var 333sek för tåg Arlanda-Sundsvall och så fick man betala för internet och förseningen på 20 min ingick tydligen i priset. Hem blev lite längre eftersom jag klev av i Lkpg, så biljetten blev en 200sek dyrare men då ingick också en busstur mellan Hudiksvall och Strömsund och en timmes försening.
Så det var riktigt trevligt och slänga sig på ett intercity tåg från flygplatsen till Debrecen på väg hem i tisdags. Tåget stannar 2min så det gäller o vara snabb. 125sek för 208km men då fick man man inte betala för internet och så var tåg rackarn i tid.
Hörde av någon i sverige att man hade sammanställt alla förseningar på alla tåg i Sverige och så jämfört det med Japan, i sverige blev förseningar motsvarande ett år, i Japan pratade man sekunder.
Hur sant det hela är och på vilket data man grundar det på vet jag ej.
Men ni i Sverige har ett underbart klimat så här års, här nere är det fortfarande varmt. Tydligen har man vant sig lite för mycket för jag frös nästan hela tiden i Sverige, om det är knappt 20c ute så behöver man kanske inte ha AC på i Tågen.
Nu tillbaka i Marghita så lirar livet på som vanligt, många har semester så det blir antingen massa att göra för att täcka luckorna eller så lite tid för o hinna ikapp sedan i somras.
Imorn ska vi till Svarta Skogen med teamet o grilla lite och jaga mygg.
På tal om grillat så såg jag ett mat program häromdagen som hette Bacon paradise 2. Har sett ettan förut och man blev lika hungrig då. Så jag var ju bara tvungen att prova en "King sandwisch" Och inte vilken kung som hellst utan the king of rock n roll. Elvis P.
Det var två skivor vitt bröd dränkta i ananas juice och sedan stekta gyllenbruna. Sen en stor klick jordnötssmör, bacon och så brunsocker karmeliserade bananer, jag hade bara ljust brunsocker och så skippade jag annans juicen utan stekte brödet i bacon fettet som bar kvar i pannan ( det sög upp allt). Det var en ny upplevelse av kvällsmat. Jordnötsmörs macka med banan men sen var det dags att svälja och då kom bacon smaken.
Så nu har jag slut på min hemma gjorda bacon så jag måste ta och göra lite mer.
När Fru Björk kom till Debrecen för o plocka upp mig från tåget så tog vi en tur till Tesco.
Och där fick jag se något som jag även har sett på Bauhause i Ungern. -Hembränningsapparat.
Det är inte var dag man drar till snabbköpet för en reserv maskin när trotjänaren i källaren tar med sig murstocken på väg ut.
Men i Ungern går det visst hur bra som hellst.
Här kommer lite bilder.
Kan man serie koppla dom där? 50l är lite lite.

Ha Ha ha! Vikt väktare Kom o ta mig bara!!


Dra dit pepparn växer! och Det växer något alldeles.
Våra ankor smet in i poolen, så det blev till o tömma och städa. Vilket det behövdes ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar